maandag 10 mei 2010

Digitaal schoolbord en elektronische leeromgeving in het wiskundeonderwijs


In het kader van de regeling "Opbrengsten van Digitaal Leermateriaal" van Kennisnet is door het Kohnstamm Instituut een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik en de opbrengsten van digitale schoolborden in het voortgezet onderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd op het Bogerman College, een school voor vmbo, havo en vwo in de Zuid-west regio van Friesland. Het onderzoek vormt een vervolg op het onderzoeksproject "Leren met meer effect", waarbij op deze school in twee achtereenvolgende jaren een grote groep leerlingen is onderzocht op de effecten van het gebruik van digiborden en elektronische leeromgeving (ELO) bij wiskunde op prestaties en motivatie. Hierbij kwamen positieve effecten naar voren op vakspecifieke motivatie, maar er werd geen verband gevonden tussen het gebruik van digiborden of de frequentie van raadplegen van materiaal op de ELO en toetsprestaties. Voortbouwend op de bevindingen uit ‘leren met meer effect' is in dit nieuwe onderzoek het gebruik van digiborden en de ELO onder de loep genomen en zijn effecten over de langere termijn gemeten door resultaten van het onderzoek te vergelijken met lmme-data.

Zowel docenten als leerlingen blijken enthousiast over het gebruik van digiborden en de ELO bij het wiskundeonderwijs. Docenten ervaren meer betrokkenheid van leerlingen en een meer interactieve sfeer in de klas. De leerlingen vinden dat de lessen boeiender zijn, en dat de uitleg van de docent door digiborden duidelijker wordt en sneller te begrijpen. Het merendeel van de onderzochte leerlingen (bijna 90%) heeft ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van de ELO gedurende de onderzoeksperiode, vooral om lesinformatie van de digiborden te raadplegen. Het lijkt belangrijk om een diversiteit van lesmateriaal op de ELO aan te bieden, omdat leerlingen hier op verschillende manieren gebruik van maken. Verder blijkt de koppeling van digiborden en ELO een duidelijke toegevoegde waarde te hebben, vooral wanneer een consequent beleid wordt gevoerd in het overzetten van lesinformatie van de digiborden op de ELO. Sommige leerlingen blijven gewoon aantekeningen maken tijdens de les, en anderen maken minder of geen aantekeningen. In het onderzoek is gebleken dat leerlingen die minder of geen aantekeningen tijdens de les maken, vaker de lesinformatie op de ELO raadplegen dan de leerlingen die wel aantekeningen maken tijdens de les. Leerlingen lijken op een verantwoorde manier de werkwijze te volgen die het beste bij hen past.

De in eerder onderzoek gevonden positieve effecten van digitale schoolborden op motivatie voor wiskunde blijken bij meting over drie schooljaren redelijk consequent. Er is steeds meer bewijs voor de veronderstelling dat motivatie van leerlingen groter is bij gebruik van digitale schoolborden, in vergelijking tot lessen met traditionele schoolborden bij wiskunde.

Kennisnet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten